Metodiska izstrādne „Mācību procesa individualizācija un diferenciācija praksē”

Efektīvas mācīšanas un mācīšanās pamatiezīmes ir izpēte, izzināšana, darīšana, izmēģināšana, domāšana, būtībā – daudzveidīgu iemaņu un procesu izmantošana. Skolotājam ir jānodrošina, lai viņu skolēniem rastos pēc iespējas vairāk izdevību būt par aktīviem mācību procesa līdzdalībniekiem, nevis pasīviem klausītājiem. Tātad efektīvas mācīšanas un mācīšanās modelis balstās uz jēdzieniem “daudzveidība”, “var izdarīt”, “diskusija”. 


Var gadīties, ka skolēni tiek mācīti, izmantojot modernizētas metodes un tehnoloģijas, bet viņiem nav pastāvīgas tieksmes mācīties patstāvīgi. Tas notiek tad, ja skolotāji, ieviešot jaunas mācīšanas pieejas, plašajam stratēģiju klāstam pievieno nesistemātisku jaunu stratēģiju apkopojumu. Skolēni gūst labākus rezultātus, mācoties saskanīgā un sistemātiskā mācību vidē un obligāts priekšnoteikums šeit nav izmantot jaunas mācīšanas pieejas kā pašmērķi. Katram skolotājam būtiski ir apzināties principu sistēmu, kuras ietvaros viņš darbojas ar sev pierastām vai jaunām stratēģijām, aizvadot skolēnus līdz izpratnei.

Liepājas Valsts 1.ģimnāzijā ir uzkrāta praktiska pieredze, un, lai pilnīgāk atspoguļotu stundās notiekošo, piedāvājam stundu plānus, kur izmantota noteikta domāšanas un mācīšanās principu sistēma reālā klases situācijā. Tās ir situācijas, kurās skolotāja lomā notiek pārmaiņas. Skolotājs kļūst par partneri mācību procesā, kurā jāatraisa skolēna aktīvais prāts un pietiekoši daudz enerģijas, lai viņš varētu realizēt personiskās pārmaiņas, kas nepieciešamas, apgūstot nezūdošas zināšanas. Nezūdošas tādā nozīmē, ka zināšanas nav fiksēts lielums un idejas ir pielāgojamas – skolēniem veidojas raksturīgs mācīšanās veids, kas ļauj viņiem nonākt pie veiksmīgas jaunās informācijas sapludināšanas ar iepriekšējām zināšanām.

Piedāvātā principu sistēma reizē ir gan mācīšanas, gan mācīšanās process. Mācīšanai vislabākie rezultāti ir tad, kad tā ir saprotama – skolēni redz mācīšanās procesa pakāpenisku attīstību. Izprotot gan mācīšanās saturu, gan procesu, skolēni var iemācīties organizēt savu mācīšanos patstāvīgi un kļūt par cilvēkiem, kas mācās visu mūžu, spēj uztvert jaunu informāciju, idejas un pārveidot tās praktiski izmantojamās zināšanās visa mūža garumā.

 

Helvijs Valcis,
Liepājas Valsts 1.ģimnāzijas direktors

 

Pamatskola

 

Priekšmets Autors (-i) Nosaukums Materiāli
Tehnoloģiju un zinātņu pamati 
Matemātika Artis Freimanis Taisnstūra paralēlskaldņa tilpums PDF
Ģeogrāfija Līga Tetere Āfrikas ģeogrāfiskais stāvoklis PDF
Māksla 
Mūzika Ineta Kauliņa Volfgangs Amadejs Mocarts un opera PDF
Vizuālā māksla Liene Eltermane Plakāts PDF
PDF
Cilvēks un sabiedrība
Latvijas un pasaules vēsture, sociālās zinības Ineta Drēže, Baiba Balode, Maija Jaunzeme Propaganda totalitārā režīmā PDF
Mājturība un tehnoloģijas Agita Bargā Praktiskā nodarbība konservēšanā PDF

 

Vidusskola

 

Priekšmets Autors (-i) Nosaukums Materiāli
Valoda
Latviešu valoda Normunds Dzintars Leksikoloģija PDF
Latviešu valoda Kristīne Roze Pieturzīmes tekstā PDF
Angļu valoda Dagnija Deimante-Hartmane, Dace Groduma-Vīriņa Travelling  PDF
Vācu valoda Elita Balčus Ostern (Lieldienas) PDF
PDF
Krievu valoda Gaļina Šestakova, Ludmila Seredina На выставке моды Викторианской эпохи PDF
Dabaszinātnes
Fizika Arnolds Šablovskis Horizontālais sviediens – uzdevumu risināšana PDF
PPT
Ķīmija Elizabete Sirotina Gāzveida oksīdu ietekme uz gaisa kvalitāti PDF
PDF
PDF
PPT
Bioloģija Lilita Lepse Cilvēka sirds PDF
PPT
Sociālās zinātnes
Ekonomika Dagnija Šimanska Patērētāji un ekonomika PDF
Kulturoloģija Zita Eismonte Kultūras vērtību daudzveidība PDF
Māksla
Literatūra Līga Tālberga, Žaneta Flaksa, Signe Berga, Vintra Braša Aleksandra Čaka personība un dzeja PDF
Sports un veselība
Sports Dace Grūbe Patstāvīgi sastādīta vingrošanas kombinācija, izmantojot iepriekš apgūtas kustības PDF