Metodiska izstrādne „Mācību procesa individualizācija un diferenciācija praksē”
Efektīvas mācīšanas un mācīšanās pamatiezīmes ir izpēte, izzināšana, darīšana, izmēģināšana, domāšana, būtībā – daudzveidīgu iemaņu un procesu izmantošana. Skolotājam ir jānodrošina, lai viņu skolēniem rastos pēc iespējas vairāk izdevību būt par aktīviem mācību procesa līdzdalībniekiem, nevis pasīviem klausītājiem. Tātad efektīvas mācīšanas un mācīšanās modelis balstās uz jēdzieniem “daudzveidība”, “var izdarīt”, “diskusija”.
Var gadīties, ka skolēni tiek mācīti, izmantojot modernizētas metodes un tehnoloģijas, bet viņiem nav pastāvīgas tieksmes mācīties patstāvīgi. Tas notiek tad, ja skolotāji, ieviešot jaunas mācīšanas pieejas, plašajam stratēģiju klāstam pievieno nesistemātisku jaunu stratēģiju apkopojumu. Skolēni gūst labākus rezultātus, mācoties saskanīgā un sistemātiskā mācību vidē un obligāts priekšnoteikums šeit nav izmantot jaunas mācīšanas pieejas kā pašmērķi. Katram skolotājam būtiski ir apzināties principu sistēmu, kuras ietvaros viņš darbojas ar sev pierastām vai jaunām stratēģijām, aizvadot skolēnus līdz izpratnei.
Liepājas Valsts 1.ģimnāzijā ir uzkrāta praktiska pieredze, un, lai pilnīgāk atspoguļotu stundās notiekošo, piedāvājam stundu plānus, kur izmantota noteikta domāšanas un mācīšanās principu sistēma reālā klases situācijā. Tās ir situācijas, kurās skolotāja lomā notiek pārmaiņas. Skolotājs kļūst par partneri mācību procesā, kurā jāatraisa skolēna aktīvais prāts un pietiekoši daudz enerģijas, lai viņš varētu realizēt personiskās pārmaiņas, kas nepieciešamas, apgūstot nezūdošas zināšanas. Nezūdošas tādā nozīmē, ka zināšanas nav fiksēts lielums un idejas ir pielāgojamas – skolēniem veidojas raksturīgs mācīšanās veids, kas ļauj viņiem nonākt pie veiksmīgas jaunās informācijas sapludināšanas ar iepriekšējām zināšanām.
Piedāvātā principu sistēma reizē ir gan mācīšanas, gan mācīšanās process. Mācīšanai vislabākie rezultāti ir tad, kad tā ir saprotama – skolēni redz mācīšanās procesa pakāpenisku attīstību. Izprotot gan mācīšanās saturu, gan procesu, skolēni var iemācīties organizēt savu mācīšanos patstāvīgi un kļūt par cilvēkiem, kas mācās visu mūžu, spēj uztvert jaunu informāciju, idejas un pārveidot tās praktiski izmantojamās zināšanās visa mūža garumā.
Helvijs Valcis,
Liepājas Valsts 1.ģimnāzijas direktors
Pamatskola
Priekšmets | Autors (-i) | Nosaukums | Materiāli |
Tehnoloģiju un zinātņu pamati | |||
Matemātika | Artis Freimanis | Taisnstūra paralēlskaldņa tilpums | |
Ģeogrāfija | Līga Tetere | Āfrikas ģeogrāfiskais stāvoklis | |
Māksla | |||
Mūzika | Ineta Kauliņa | Volfgangs Amadejs Mocarts un opera | |
Vizuālā māksla | Liene Eltermane | Plakāts | PDF |
Cilvēks un sabiedrība | |||
Latvijas un pasaules vēsture, sociālās zinības | Ineta Drēže, Baiba Balode, Maija Jaunzeme | Propaganda totalitārā režīmā | |
Mājturība un tehnoloģijas | Agita Bargā | Praktiskā nodarbība konservēšanā |
Vidusskola
Priekšmets | Autors (-i) | Nosaukums | Materiāli |
Valoda | |||
Latviešu valoda | Normunds Dzintars | Leksikoloģija | |
Latviešu valoda | Kristīne Roze | Pieturzīmes tekstā | |
Angļu valoda | Dagnija Deimante-Hartmane, Dace Groduma-Vīriņa | Travelling | |
Vācu valoda | Elita Balčus | Ostern (Lieldienas) | PDF |
Krievu valoda | Gaļina Šestakova, Ludmila Seredina | На выставке моды Викторианской эпохи | |
Dabaszinātnes | |||
Fizika | Arnolds Šablovskis | Horizontālais sviediens – uzdevumu risināšana | PDF PPT |
Ķīmija | Elizabete Sirotina | Gāzveida oksīdu ietekme uz gaisa kvalitāti | PDF PPT |
Bioloģija | Lilita Lepse | Cilvēka sirds | PDF PPT |
Sociālās zinātnes | |||
Ekonomika | Dagnija Šimanska | Patērētāji un ekonomika | |
Kulturoloģija | Zita Eismonte | Kultūras vērtību daudzveidība | |
Māksla | |||
Literatūra | Līga Tālberga, Žaneta Flaksa, Signe Berga, Vintra Braša | Aleksandra Čaka personība un dzeja | |
Sports un veselība | |||
Sports | Dace Grūbe | Patstāvīgi sastādīta vingrošanas kombinācija, izmantojot iepriekš apgūtas kustības |