Latvijas Skolas soma

Datums: 2021.gada 23.decembris

Sakums 2021_2022_1sem_aktiv

 

 

Liepājas Valsts 1.ģimnāzijas pasākumi,

kas realizēti projekta “Latvijas Skolas soma” ietvaros

2021./2022.m.g. 1.semestrī

 

 

No septembra  līdz decembrim tika realizēti dažādi tiešsaistes un attālināti kultūrizglītības pasākumi, kas veiksmīgi integrēti mācību procesā. Liels gandarījums, ka lielāko daļu pasākumu izdevās piedzīvot klātienē. Kopā pasākumos piedalījušies 859 dalībnieki (daļai skolēnu ir bijusi iespēja pabūt vairākos programmas “Latvijas Skolas soma” pasākumos).

 

 

10.a Dzirnakmeņos

1

 

10.a klases jaunieši 17. septembrī viesojās Imanta Ziedoņa vasaras mājā Murjāņos, kur notika radoša iepazīšanās ar dzejnieka paveikto, bet tas nenotika tikai ar grāmatu starpniecību. Izzinošās sarunās un pastaigās varējām pārbaudīt savu prasmi izteikties, ātri sacerēt kādu nozīmīgu domu un to pateikt, kā arī, ejot aizsietām acīm, paļauties uz klasesbiedra norādēm, jo ceļš bija stāvs, tādēļ bija jāsadzird un jāsajūt, kur likt kāju. Atbildība. Tas ir arī viens no ģimnāzijas atslēgvārdiem, tādēļ katrs varēja šī vārda jēgu izjust uz savas ādas.

 

Daudz pārdomu raisīja sarunas dzejnieka viesistabā pie lielā kamīna un Lielvārdes jostas, kas kā garš ceļš vijas no pirmā stāva nosacītajiem griestiem līdz pat jumta korei. Vigvams – tādā formā būvēta šī māja, kurā autors radījis daudz savu darbu. Arī mums bija iespēja radīt savas domas, izstāstīt tās citiem, kā arī atrast sev tuvo Imanta Ziedoņa dzejoli. Ceļš. Dzejas un domu ceļš mūs savienoja ar autoru un sevi pašu.

 

Ko tad 10.a klases jaunieši domāja par šo satikšanos?

Kāds guvums no viesošanās Murjāņos pie Imanta Ziedoņa (dažas atbildes)?

  1. Viesošanās Murjāņos man atgādināja, cik svarīga ir rakstīšana un cik ļoti man patīk rakstīt.
  2. Spēju tuvāk iepazīt leģendāro rakstnieku.
  3. Uzticība savām spējām.
  4. Uzzinājām vairāk par Ziedoni, un katrs dabūjām izlasīt mazu fragmentu no kādas Ziedoņa grāmatas.
  5. Iedvesmoja rakstīt un iepazina vairāk par Imanta Ziedoņa dzeju.
  6. Uzzināju, kādos apstākļos dzīvoja pats Ziedonis, un man tas likās interesanti.
  7. Uzzināju daudz vairāk par dzeju un tās rakstīšanu, kā arī uzzināju kā savas dzejas rakstīja I. Ziedonis.
  8. Mums mācīja lielos tekstus, apjomīgās informācijas un plašus notikumus raksturot ar vienu vārdu. Manuprāt, tā ir liela vērtība (prasme) - spēt runāt īsi un konkrēti, kad tas ir nepieciešams. Tādā veidā citiem tevi ir vieglāk uztvert.
  9. Mums bija saliedēšanās aktivitāte, kura palīdzēju mums izjust viens otru un uzticēties viens otram, kas ir ļoti noderīgi. Kā arī vienkārši jauna vieta, kur tagad esmu bijusi. Turpat netālu ļoti skaists Gaujas Nacionālais parks, kurš mani iepriecināja ar savu burvestību.

 

Kas bija interesantais?

  1. Apskatīt Ziedoņa māju, kurā tapa daudz skaistu un neatkārtojamu dzeju. Uzzināt, kā viņš pats izveidoja sev patīkamu, mājīgu un klusu telpu, kurā smelties iedvesmu un rakstīt dzejas.
  2. Man ļoti patika vadīt pāri, kuram ir acis ciet un iet ar acīm ciet Murjāņos!
  3. Patika uzdevums, kur bija jāsadalās pa pāriem, vienam no pārī esošajiem jāaizsien acis un otram, šis cilvēks jāved. Tā saucamais - uzticēšanās uzdevums.
  4. Viss. Man patika absolūti viss. Gan staigāt pa Imanta Ziedoņa māju, gan lasīt viņa uzrakstītās grāmatas, gan apspriest viņa dzeju un mūsdienu problēmas.

 

 

 

Vienotības ceļojums 9.b klasei

3

 

 

9.b klasei 29.septembrī izdevās doties ekskursijā uz Ziemeļkurzemes pusi. Ceļojuma mērķis bija ne tikai apskatīt vides objektus un dabas skatus, bet arī attīstīt dažādas prasmes, kļūt vienotākiem un vienkārši labi pavadīt laiku.

 

Sākoties ekskursijai, autobuss devās uz ziemeļiem cauri miglainam rītam. Pirmā pieturas vieta bija Ventspils, kur sadarbībā ar programmu “Latvijas Skolas soma” mēs varējām apgūt un labāk iepazīt mūsdienu tehnoloģijas. Katram bija iespēja izvēlēties, vai mācīties darboties ar 3D pildspalvu, tādējādi trenējot sevī pacietību un iztēli, vai apgūt 3D datorprogrammu. Abās darbnīcās varējām atcerēties arī matemātikā apgūto par dažādām plaknes un telpas figūrām.

 

Es uzskatu, ka šis pasākums ne tikai palīdzēja attīstīt vairākas prasmes un uzzināt daudz ko jaunu, bet arī palīdzēja mūsu klasei kļūt vienotākiem un vairāk saliedētiem, un, protams, ļāva ļoti labi pavadīt laiku, kas ir pats galvenais.

 

 

 

Pretī zelta rudenim un vēsturei Turaidā

4

 

 

8.d klase savus rudens piedzīvojumus  izvēlas sākt ar ekskursiju uz krāšņo Siguldu  29.septembrī. Tiek izvēlēts maršruts apmeklēt Turaidas muzejrezervāta orientēšanas spēli “Tūkstošgades stāsts” programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros, izbraukt satraucošo rodeļu trasi, apreibināt galvu Minotaura labirintā un apjūsmot Siguldas dabu Kraukļa aizā. Lūk, dažas skolēnu atziņas pēc ekskursijas:

 

“Man visvairāk patika pils, jo tādus skatus nebiju redzējis”. “Man ļoti patika mūsu klases ekskursija. Manuprāt, mēs ne tikai pavadījām foršu laiku kopā, bet arī vairāk saliedējāmies kopā kā klase. Man ļoti patika Turaidas pilī orientēšanās, kā arī Siguldas rodeļi”.

 

“Man ļoti patika braukt ekskursijā, man visas aktivitātes likās interesantas, bet visvairāk patika braukt ar rodeļiem, jo tas bija jautri. Man patika arī orientēšanās, bet tas bija grūtāk nekā biju iedomājies un prasīja pacietību”.

 

“Man visvairāk patika braukt autobusā un orientēšanās uzdevumi. Orientēšanās patika, jo bija interesanti kāpt Turaidas pilī un apskatīt jaunus, neredzētus apskates objektus”.

 

“Man ļoti patika ekskursija! Nevaru sagaidīt nākamo reizi”.

 

 

 

10.d klase izzina latvju zīmes

8

 

 

10.d klase 29. septembrī devās uz netālo Aizputi - ekskursijā uz Aizputes novadpētniecības muzeju, lai piedalītos muzejpedagoģijas nodarbībā “Zīmju un simbolu darbnīca”. Visapkārt ir tik daudz zīmju un dažādu simbolu, tāpēc ir svarīgi saprast to nozīmi un vēstījumu. Šajā meistardarbnīcā mēģinājām saprast, kas ir kas, un saprast, kas ir zīmes un kas – simboli. Iepazīt latvju zīmes un simbolus, to nozīmi un enerģiju. Mums bija arī uzdevums, domājot un novēlot klases biedriem labas domas, pīt draudzības rokassprādzes. Mūsuprāt, šāda veida aktivitāte:

  • mūs saliedēja kā klasi;
  • veicināja labas domas vienam par otru;
  • paplašināja redzesloku par tēmu “Zīmes un simboli”, ko apgūstam Kultūras pamatos;
  • ieguvām arī kādu piemiņu - mūsu katra pīto rokassprādzi.

 

 

 

10.b klase saliedējas un iepazīst Latviju

9

 

 

Klāt ir rudens - ekskursiju laiks, un mēs, 10.b klase, 14., 15. septembrī,devāmies baudīt zelta rudeni uz Vidzemi. Lūkojām skaistās ainavas Gaujas Nacionālajā parkā Siguldā, Līgatnē un Cēsīs. Ar programmas “Latvijas skolas soma” atbalstu iepazinām Līgatnes papīrfabrikas vēsturi no tās dibināšanas laika līdz pat slēgšanai. Jaunieši iepazina papīra ražošanas vēsturi Latvijā.

 

Par to, kā cilvēki dzīvojuši Latvijas teritorijā no aizvēstures līdz viduslaikiem, jaunieši varēja uzzināt aktīvā nodarbībā “Izlaušanās cauri gadsimtiem”, ko ar “Latvijas skolas somas” atbalstu piedāvā Āraišu ezerpils Arheoloģiskais parks. Pildot virkni uzdevumu, jaunieši pilnveidoja prasmi darboties ar dažādiem vēstures avotiem, pārbaudīja savas zināšanas par šiem vēstures posmiem un aktīvi darbojās komandā. Divas ekskursijas dienas paskrēja nemanot un bija pilnas ar jauniem iespaidiem un emocijām.

 

 

 

7.c klase Turaidā

11

 

Pēc ilga pārtraukuma rudens pašā viducī mēs, 7.c klase, 29.septembrī bijām izzinošā un jautrā ekskursijā uz Turaidu un Siguldu. Ar Latvijas Skolas somas atbalstu Turaidas pilī piedalījāmies orientēšanās spēlē "Tūkstošgades stāsts". Iepazināmies ar dažādiem muzeja objektiem un notikumiem, kas ar tiem saistīti. Pēc tam apskatījām Gūtmaņa alu un uzzinājām stāstu par Turaidas rozi. Daudz jautrību piedzīvojām izklaides pakā Tarzāns, kur katrs varēja pārbaudīt savu drosmi un izturību. Ar nepacietību gaidām nākamo ekskursiju!

 

 

 

11.a klase un Ziedonis zelta rudenī

12

 

 

11.a klase literatūrā sāka apgūt I. Ziedoņa daiļradi, tādēļ 28., 29. septembrī, dodoties klases ekskursijā, tika izmantots programmas “Latvijas Skolas soma” finansējums, ikvienam skolēnam izaicinot sevi, piedaloties “Ziedoņa klases” izlaušanās spēlē, kuras laikā tika pētītas Ziedoņa pasakas. Gleznainās Lojas upes krastā Murjāņos skolēniem bija iespēja iedziļināties ne tikai  Ziedoņa daiļradē un personībā, bet arī, dzerot tēju un runājot, izzināt sevi un savus klasesbiedrus. Savu attieksmi un arī zināšanas par Ziedoņa daiļradi skolēni atspoguļoja teātra un drāmas priekšmeta uzdevumā, ko varēja īstenot turpat  Murjāņos. Tā kāds lasīja dzeju sev simpātiskā vietā, kāds filmēja etīdi par šo tēmu vai taisīja īpašo tēmas fotogrāfiju. Kāds cits savukārt varēja iejusties Ziedoņa personībā un tapt intervēts. Emocionāli piepildīti turpināja baudīt zelta rudeni Siguldas Gleznotājkalnā, Minotaura labirintā, kā arī naksnīgajās Cēsīs. Nākošā dienā saules apspīdētās zelta lapas ķēra Līgatnē, iepazīstot orientēšanās uzdevumos tās kultūvēsturiskās bagātības. Vidzeme neatstāja mūs vienaldzīgus, jo tika izstaigāta pārsteigumiem pilnā Cecīļu dabas taka un baudīts Zvārtes ieža krāšņums.

 

 

 

9.a klase saliedējas un mācās

13

 

 

Ik gadu rudens sākums ir skolēnu ekskursiju laiks. 5.oktobrī kopīgi apgūt jaunas zināšanas, izjust kopābūšanas prieku un atpūsties devās 9.a klase.

 

Atbilstoši mācību programmai skolēni piedalījās nodarbībā Latvijas Okupācijas muzejā par padomju deportācijām, kā arī ar programmas "Latvijas skolas soma" atbalstu piedalījās fonda "Viegli" organizētajā Ziedoņa klases nodarbībā, izlaušanās spēlē "Blēņas un pasakas". Jauniešiem bija iespēja neierastā veidā iepazīties ar Imanta Ziedoņa personību un daiļradi, pārbaudīt savas sadarbības spējas un jautri kopā pavadīt laiku.

 

Ziedonis ir teicis:"Latvijai būs nākotne tikai tad, ja mēs, par spīti visiem nelabvēlīgajiem apstākļiem, pietiekami daudz spēka, līdzekļu un uzmanības veltīsim izglītībai."

 

 

 

Viduslaikus Jaunpils pilī un kino pasauli Cinevillā iepazīstot

14

 

 

Piektdien, 8.oktobrī, 7.d klase devās klases eskursijā, lai saliedētos, baudītu zelta rudeni un, izmantojot programmas “Latvijas Skolas soma” finansējumu, izzinātu Latvijas kultūrvēsturi. Pirmā vieta – Jaunpils pils apmeklējums.

 

Jaunpilī ieradāmies laicīgi, pusstundu pirms ekskursijas mums bija iespēja apskatīt pils skaisto apkārtni, izbaudīt zelta rudeni zem spilgti zilām debesīm, sasveicināties ar drošām aitiņām, kas ganījās turpat pie pils. Satikām aizrautīgo gidi, pils atslēgu glabātāju, kas mūs ieinteresēja ar stāstījumu un palīdzēja iztēloties bruņinieku laika dzīvi. Pils apmeklējumu noslēdza lielgabala dārdiens. Pēc tam devāmies savstarpēji mēroties spēkos viduslaiku spēlēs. Mazā bruņinieka titulu ieguva Nikola un Matīss. Noslēgumā mūsu vēderi jau sāka kurkstēt, tāpēc mielojāmies ar gardi pagatavotu maltīti sveču gaismā pils restorāna zālē.

 

Paši skolēni atzinīgi novērtē un raksta, ka patika pils pagrabs, kur stāstīja par bruņojumu un varēja paši paturēt rokās smago zobenu, uzvilkt bruņas, klausīties bruņinieka spoku stāstos. Sapratām, ka bruņinieku dzīve bija drūma un skarba.

 

Otrā vieta šajā dienā - kinopilsētiņa Cinevilla, iespēja piedalīties nebijušā piedzīvojumā, pašiem iejūtoties kinoaktieru lomās un redzot filmu veidošanas aizkulises, kas bija aizraujoši, jautri, interesanti. Uzzinājām par tur uzņemtajām latviešu filmām “Nameja gredzens”, “Klases salidojums”, “Sapņu komanda”, “Svingeri”). Bija iespēja redzēt, pat aptaustīt scenogrāfijas elementus, dekorācijas, kas veidotas no putuplasta u.c. materiāliem, dažādus specefektus panākot ar krāsu toņiem un skaņu. Nekārtīgi izskatījās pilsētas ainas pēc sprādziena, tur radītas tik dažādas vides. Bija jāuzvedas klusi, lai no tāluma pavērotu kādas šausmu filmas tapšanas laukumu ar zemē ieraktiem nokaltušiem kokiem un izveidotiem kapu pieminekļiem. Atgriezāmies mājās kā supervaroņi, ceļasomā līdzi paņemot uzfilmēto materiālu, kas ataino mūs cīņas laukā. Paldies Latvijas Skolas somai!

 

 

 

Turaidas pilī arī mēs

18

 

 

6.oktobrī 8. d klase ļoti agrā rītā devāmies ekskursijā uz gleznaino Siguldu. Skolēni sajūsmināti ieņēma autobusa labākās vietas. Ekskursijas plāns bija apskatīt Turaidas pili, piedalīties Escapetown izlaušanās spēlēs un atrast astoņus punktus Siguldas labirintā. Turaidas pilī mūs sagaidīja atsaucīga un zinoša gide, kura mums bija sagatavojusi īsu stāstījumu par pili un tās teritoriju. Piedalījāmies spēlē,, 1000 gadu stāsts”, kas bērniem likās ļoti interesanti. Sadalījāmies pa grupām un devāmies risināt uzdotos uzdevumus, lai veiksmīgāki apgūtu pils apskates objektus. Bērniem bija jāuzraksta četrrinde par zirgiem, pirtī jāuzraksta 10 zāļu tēju nosaukumus, jāsaskaita pakāpieni Turaidas pils tornī un vēl daudzi citi uzdevumi. Tad devāmies uz Escapetown, kur ļoti visiem patika asās izjūtas, kur izspēlējām 2.pasaules kara tēmas. Bijām viena no retām grupām, kuriem izdevās izbēgt no apsardzes un uzvarēt šajā spēlē. Tad devāmies uz Siguldas labirintu, kur bērni apņēmīgi atrada visus astoņus punktus. Mājupceļā bija daudz sarunas par pieredzēto ekskursijā, bērni bija noguruši, bet arī uzlādējušies no piedzīvotajām emocijām.

 

 

 

Orientējamies rudenī un  vēsturē

19

 

Pateicoties programmas “ Latvijas Skolas soma” finansiālajam atbalstam un skolas vēstures skolotāju entuziasmam, 8.a klase ceturtdien, 7.oktobrī, devās aizraujošā ekskursijā uz Siguldas pusi. Pēc savu spēku un izturības pārbaudes Siguldas Tarzāna takā ieturējām Siguldas Kebabā pasūtīto maltīti  Jaunās Siguldas pils pagalmā un devāmies uz Turaidas muzejrezervāta  “Orientēšanās spēli”  meklēt  liecības par lībiešu un vācu krustnešu klātbūtni Turaidā; apmeklējām Gūtmaņa alu un pirms došanās mājup atpakaļceļā izlauzāmies cauri Mīnotauru labirintam.

 

Atmiņā paliks ne tikai leģenda par Turaidas Rozi (īstajā vārdā Maija), bet visa Turaidas muzejrezervāta 42 hektārus lielā teritorija, bagāta ar arheoloģijas, arhitektūras, vēstures un mākslas pieminekļiem, kuri stāsta par notikumiem tūkstoš gadu garumā, sākot ar 11. gs. Viduslaiku pils un baznīca, Gaujas lībieši, senais muižas centrs un Dainu kalns - katram savs stāsts.  Notikumi, kuri risinājušies Turaidas vēsturiskajā centrā vairāk nekā tūkstoš gadu garumā, ir cieši saistīti ar norisēm Latvijas un Eiropas vēsturē. Turaidas muzejrezervāts garo gadsimtu kultūrvēsturiskā mantojuma atstātās liecības, izmantojot “Orientēšanās spēli”, palīdz iepazīt arī skolēniem.

 

 

 

Viduslaiki  Jaunpilī

20

 

Ceturtdien, 7 oktobrī, 7.b klase devās ekskursijā, lai pavadītu laiku kopā un uzzinātu daudz ko jaunu.                                           

Īpašā pietura bija Jaunpils, viduslaiku pils iepazīšana.

Mēs apskatījam pils telpas un dzirdējām vēsturiskus stāstus, arī par bruņinieka higiēnu. Pēc apskatīšanas un klausīšanās mūs aizveda uz vienu ēku, kur bija sagatavotas četras aktivitātes. Pēc tam bija laiks pusdienām.  

Kad atbraucām atpakaļ uz Saldu,  mums bija sagatavoti uzdevumi.  Uzdevumos bija prasīts, lai mēs atrodam vēsturiskas ēkas utt. Šo mums iedeva, lai mēs izbaudītu un apskatītu, cik Saldus ir skaista un vēsturiska!

 

Diena tiešām bija izdevusies – gan izklaidējoša, gan izglītojoša!

 

 

 

12.d klases rudenī, literatūrā un vēsturē

22

 

12.d  klase bauda “Ziedoņa klases” nodarbību.

Ceturtdien, 7.oktobrī, 12.dklase piedzīvoja nedaudz citādāku mācību procesu fonda "Viegli" izveidotajā nodarbībā "Ziedoņa klase".

Nodarbības pirmajā daļā skolēni sadalījās 3 komandās un piedalījās viktorīnā par Imantu Ziedoni. Mums pašiem bija patīkams pārsteigums, ka jau zinājām diezgan daudz faktu par dzejnieku un viņa daiļradi. Tomēr vairāki jautājumi bija uz atjautību, ne tikai zināšanām.

Pasākuma otrajā daļa mūs gaidīja izlaušanās spēle no 3 istabām, kur katra komanda pildīja dažādus uzdevumus, lai atrastu atslēgu un izkļūtu no savas istabas. Uzdevumi bija veidoti saistībā ar dzejnieka darbiem, idejām un dzīvesstāstu. Mēs lepojamies, ka uzstādījām jaunu šīgada rekordu kā ātrākā klase, kura izpildīja visus uzdevumus un izkļuva no istabām.

 

Kopumā, mūsu klase izbaudīja šo pasākumu jautrā un aizraujošā gaisotnē, tāpēc noteikti iesakām izbaudīt šo pieredzi arī citiem!”

 

12.d klase ciemojas Turaidā.

8.oktobrī agri no paša rīta devāmies uz 58 ha lielo Turaidas muzejrezervātu, kur piedalījāmies orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts”. Rīts bija pavisam auksts, tāpēc, lai sasildītos, nācās kustēties ātri un mūsu rezultāti bija vieni no labākajiem… Uzzinājām vairāk par lībiešiem, dainām, Turaidas viduslaiku pili (139 pakāpieni!) un gandrīz apmaldījāmies daudzajās taciņās. Ļoti aizraujoša un pārdomāta programma, mums patika!

 

 

 

Vidzemes kultūrvēsturiskās vietas izzinot

25

 

 

Programmas “Latvijas Skolas soma” ietvaros 10.c klase divu dienu mācību ekspedīcijā 14. un 15.oktobrī piedalījās Līgatnes orientēšanās spēlē "Papīrfabrikas ciemata noslēpumi" un Āraišu ezerpils izlaušanas spēlē. Ekspedīcijas laikā skolēni interesantā veidā iepazina aizvēstures un viduslaiku vēsturi, darbojās komandās un priecājās par kopā būšanu. Iegūtās liecības un fakti tiks izmantoti vēstures stundās, sīkākai analīzei, savukārt klases stundā raisīsies diskusija par gida profesiju, jo jauniešiem bija iespējas tikties ar  četriem dažādiem gidiem.

 

Dažu skolēnu atziņas par Līgatni:

Kristofers- Tajā viss bija kā no laika izrauts un pat mazliet post-apokaliptisks, tāpēc mani ļoti aizrāva šīs unikālās vietas apskatīšana un pētīšana.

 

Kristena Leana- Bija interesanti uzzināt par papīrfabriku, izstaigāt to, uzzināt tās vēsturi, arī apkārt Līgatnei pastaigāt un uzzināt to ēku vēsturi.

 

Par Āraišu ezerpili:

Paula- Manuprāt, bija ļoti radoši viss izdomāts, jo mēs kā komandas varējām labāk un vairāk saliedēties, pildot dažāda veida uzdevumus dažādos kontrolpunktos”.

 

Markuss Tomass - Ļoti patika organizētās "sacensības", kuru laikā mēs spējām iepazīt visu Āraišu ezerpils teritoriju. Protams, pilsdrupas bija interesantas, it īpaši pēc lielākas izpētes, taču visaizraujošākā daļa bija pati ezerpils - bija interesanti ielūkoties 9.-10. g.s. latgaļu dzīvē, spēles laikā uzzinot vairāk vēsturisku informāciju par šo ezerpili - tā laika nodarbes, izmantotos darbarīkus. Šī bija ļoti pozitīva pieredze, pat ar visu lietu un slidenajiem apstākļiem.

 

 

 

10.a Liepājas Muzejā baudot dabas skatus akrila toņos

26

 

 

29.septembrī 10.a klases skolēnu grupa mācību priekšmeta “Kultūras pamati” ietvaros devās uz Liepājas muzeju, lai iepazītu mākslinieces Kristīnes Kutepovas perosnālizstādi “Dabas portreti”. Izstādē bija iespēja aplūkot spilgtus, lielformāta akrila gleznojumus, kuros vērojami dabas ritmi un ainavas, spilgtā, māksliniecei raksturīgā rokrakstā. Bagātinot savu kultūras pieredzi un papildinot zināšanas par mākslas darbu pētniecību, mākslas veidu un žanru klasifikāciju, tika pavadīta vērtīga un iespaidiem bagāta mācību stunda muzejpedagoģijas nodarbībā. Neierasti skolēniem bija ne tikai uzzināt, ka muzejā notiek jogas nodarbības, bet arī pašiem ļauties mākslinieciskās nodarbēs muzejā uz vietas radīt pašiem savus radošos darbus. Tā bijusi vienreizēja iespēja un īpašu noskaņu piešķiroša nodarbe. Paldies programmai “ Latvijas skolas soma”  par iespēju vairāk baudīt mākslu un kultūru klātienē, kas ļauj veiksmīgāk apgūt un papildināt savas teorētiskās zināšanas ar praktiskām iemaņām un paliekošām atmiņām.

 

 

 

 Atklājot galerijas “Romas Dārzs” dzīļu noslēpumus

28

 

 

Vai Liepājā ir vēl kaut kas neiepazīts? Ar šādu centrālo jautājumu, 11.d klase mācību priekšmeta “Kultūra un māksla I” ietvaros devās iepazīt Liepājā, tā saukto  Romas dārzu, kurš atrodas māju ielokā Zivju ielā 3, pagalms, kurā savu mājvietu atraduši vairāki uzņēmumi, bet visievērojamākais no tiem – galerija “Romas Dārzs”. Galerijas darbu daudzveidību veido tās pastāvīgā ekspozīcija no vietējo mākslinieku darbiem, kā arī mainīgās ekspozīciju zāles, kurās mūsu apmeklējuma laikā par pieturvietu izvēlējās gleznotājas, scenogrāfes un kostīmu mākslinieces Annas Heinrihsones izstāde “Vilmas Roess dzimšanas diena, kas beidzās ne tik labi kā bija iecerēts”, kurā autore apvienojusi klasiskos glezniecības un teātra scenogrāfijas elementus, radot jaunu un starpdisciplināru vizuālās mākslas pieredzi. Kā arī galerijas telpās skolēniem bija iespēja iepazīt izstādi “MELNS-BALTS-SARKANS” kura ir vienpadsmitā izstāde izstāžu ciklā “Zemūdeņu karš”, kas aizsākās vēl 90. gados kā mākslas dizaina projekts. Skolēnu grupa vienisprātis atzina, ka tagad saprotot, kāpēc ir vērts braukt uz Liepāju, jo šeit ir daudz ko pieredzēt un iedvesmoties. Spilgtākie skolēnu iespaidi par piedzīvoto :

“Izstāde man ļoti patika. Bija apskatāmi dažādi mākslas veidi. Man patika, ka daži eksponāti bija interaktīvi un tos varēja grozīt un spaidīt. Nebija neviena lieta, kas mani neapmierinātu. Kopumā man izstāde ļoti patika.” Rūdolfs Kirhners 11.D

 

“Man ļoti ieintriģēja šī izstāde, jo katra glezna un uzstādījums bija ar savu “dvēseli”, katru darbu varētu apskatīt un apdomāt pāris stundas, lai izprastu darba domu. Katrā mākslas darbā varēja just savu enerģiju – bailes, stiprums vai prieks. Uzstādījumi lika aizdomāties par cilvēku vērtībām un jēgu no dzīves.” Jeļena Zoriča 11.D

 

“Man patika mākslas dažādība. Katrā istabā bija kaut kas savādāks. Vēl man patika radošums un mākslas veidošanas veidi. Dažas gleznas bija abstraktas, nesaprotamas, bet dažās gleznās tika attēloti objekti, kas man lika domāt, kāpēc, lai kāds normāls cilvēks šo gleznotu?” Kārlis Janeks 11.D.

 

 

 

Cik latviešu kino ir interesants

30_1

 

Novembris ir patriotisma mēnesis, un tajā skolēniem dota iespēja vairāk pievērst savu uzmanību Latvijas vēsturei, kultūrai. Šoreiz divām klasēm (9.d un 11.d) programmas “Latvijas Skolas soma” ietvaros bija iespēja pārbaudīt savas zināšanas, uzzināt ko jaunu par Latvijas kino pasauli. Interesantā spēlē “Cilpojam latviešu kino” ikviens skolēns varēja doties pastaigā svaigā gaisā vairāku km garumā, lai, izmantojot aplikāciju "loquiz" telefonā, atšķetinātu 8 cilpas – gan meklējot atbilžu variantus, gan atpazīstot filmu varoņus, notikumu vietas, gan klausoties dziesmas u.c. Kā atzina skolēni, spēle patiešām iedvesmoja uzzināt daudz jauna par latviešu kino paauli.

 

 

 

Kinofilma “Dvēseļu putenis” – ikdienas mācību procesa sastāvdaļa

31

 

 

Apgūstot vēstures priekšmeta tēmas gan par I pasaules karu, gan Brīvības cīņām, gan arī meklējot latviešu nacionālo identitātes veidotājus vēstures notikumu kontekstā, nenovērtējams palīgs ir kinofilma “Dvēseļu putenis”. Filma palīdz vizualizēt skolēniem kara ainas, labāk saprast, kā karš ietekmēja ikviena cilvēka ikdienu un turpmāko likteni, ļauj aizdomāties par dzīves skaudrumu. Filmai ir arī izveidota mājas lapa, kura bagātināta ar dažādiem vizuāliem vēstures avotiem, ar laika līniju, kas kalpo kā palīgs precīzākai notikumu izpētei un izpratnei.

 

Tā arī šogad 10. klases, izmantojot programmas  Latvijas Skolas soma” doto iespēju, vēroja filmu vēstures un sociālo zinību priekšmeta moduļa stundās, lai ne tikai atgādinātu sev par I pasaules kara notikumiem Latvijā, par latviešu strēlnieku bataljonu dibināšanos, bet arī meklētu atbildes problēmjautājumam, kas saistīts ar iemesliem par strēlnieku uzskatu maiņu, kas piespieda latviešu strēlniekus izdarīt izvēles par labu vienai vai otrai pusei -  kam palīdzēt nostiprināt varu Krievijā un arī Latvijā. Tādējādi filma “Dvēseļu putenis” kļuva par mācību līdzekļu sastāvdaļu tēmas “Latviešu strēlnieki: no vienotības līdz šķelšanai” apguvē.

 

Skolēni paši atzina, ka, kaut arī filma iepriekš bija skatīta jau 9.klasē, jo  par tēmu I pasaules karš viņi mācījās tad, šoreiz tā tika vērota ar pastiprinātu interesi, jo attieksme pret šiem notikumiem mainās paralēli skolēnu padziļinātai izpratnei pret to.

 

Skolēnu darba gala rezultāts tika prezentēts. Prezentācijas laikā tika demonstrētas zināšanas par notikumu hronoloģiju un to nozīmi, par personību devumu šajos notikumos, kā arī izpratne par motīviem un iemesliem, kas latviešu strēlnieku uzskatus ietekmēja. Darba kvalitāti nodrošināja argumentēšanas prasmes pilnveidošana, kas bija izvirzīts kā kopējs moduļa stundu mērķis. 

 

 

 

Iestudējuma “Kā top izrāde?” iespaidi

33

 

 

3.decembrī ar programmas “Latvijas skolas soma” atbalstu ģimnāzijas 7.klasēm katrai savā epidemioloģiski drošajā “burbulī” bija iespēja noskatīties Liepājas teātra iestudējumu “Kā top izrāde”, kurā aktieri Armands Kaušelis un Pēteris Lapiņš, stāstījumam mijoties ar spilgtiem aktiermākslas paņēmieniem, iepazīstināja skolēnus ar teātra pasaules noslēpumiem: kā var kļūt par aktieri, kas veido izrādes aisberga neredzamo daļu, kādu profesiju pārstāvji strādā teātrī u. tml. Ikvienam bija iespēja iztaujāt aktierus par darbu teātrī vai izrādes tapšanas niansēm, kā arī izmēģināt bezpriekšmetu etīdes izspēlēšanas prieku un grūtības.

 

Pēc izrādes noskatīšanās skolēni dalījās pārdomās par redzēto un savām izjūtām. Lielākā daļa atzīst, ka ir atskārtuši, cik sarežģīts un darbietilpīgs ir izrādes ceļš pie skatītājiem. Arī 7. C klases skolnieks Ralfs Briljonoks raksta: “Man ļoti patika interesantās etīdes, kuras radīja iztēli, kā arī bija jautras un smieklīgas. Man bija interesanti klausīties, kādas iemaņas ir jāapgūst, lai kļūtu par aktieri. Es sapratu to, ka aktieriem ir jāiemācās gan teksts no galvas, gan kustības, žesti, mīmika. Režisors organizē teātra iestudējuma izveidošanu un konsultē visus aktierus par izrādes galveno domu, kā arī scenogrāfs iekārto skatuvi un izdomā visas skatuves dekorācijas. Vēl es vēlētos uzzināt, kurās izrādēs aktieriem ir vieglāk tēlot – komēdijās vai dramatiskajās?”

 

Gaidīsim vēl citas iespējas papildināt savus priekšstatus par aktiermākslu un teātri!

 

 

 

Atkal baudām teātri klātienē

35

 

10.decembrī īpašs notikums vidusskolēniem, 11.d, 12.c klases skolēniem. Pēc ilgāka pārtraukuma atkal bija iespēja doties uz teātra izrādi klātienē, šoreiz Liepājas teātra izrāde “Cietsirdīgās spēles” koncertzāles “Lielais dzintars” eksperimentālājā zālē. Izrāde par vecāku un bērnu savstarpējām attiecībām. Izrādē iespēja iepazīties ar jaunajiem Liepājas Teātra aktieriem.

 

Lūk, dažas skolēnu atziņas pēc izrādes:

  • Ļoti pārliecinoša aktieru spēle. 
  • Klātbūtnes sajūta, šķiet, ka esi izrādes daļa.
  • Jauniešiem aktuālas problēmas.
  • Uz pārdomām rosinoša izrāde.
  • Lieliska scenogrāfija.
  • Lamuvārdu lietojums rada realitātes sajūtu.

 

Lai arī izrādes ilgums ir trīs stundas, skolēni atzīst, ka laiks paskrējis ļoti ātri.

Diskusijas klasē  par attiecību tēmu ģimenē pēc izrādes bija visai vētrainas.