Latvijas Skolas soma

Datums: 2021.gada 1.janvāris

Sakums 20_21_aktiv 20_21_2sem

 

Liepājas Valsts 1.ģimnāzijas pasākumi,

kas realizēti projekta “Latvijas Skolas soma” ietvaros

2020./2021.m.g. 1.semestrī

 

No septembra  līdz decembrim  tika realizēti vairāki pasākumi, gan īstenojot  klātienes pasākumu apmeklēšanu, gan veiksmīgi realizējot kultūrizglītības darbību attālinātajā mācību procesā.

 

 

Muzejpedagoģijas nodarbība Liepājas muzejā

 

1

 

Septembra otrajā nedēļā 3 vienpadsmitās klases un 10.c klase apmeklēja Liepājas muzeju, kur iepazinās ar populārajam transporta līdzeklim veltīto izstādi “Velosipēds un riteņbraukšanas mode no 19. gadsimta beigām līdz 20. gadsimta vidum”, kas tapusi sadarbībā ar modes vēsturnieku Aleksandru Vasiļjevu un scenogrāfi, mākslinieci Annu Heinrihsoni.

 

Skolēni piedalījās muzejpedagoģijas nodarbībā, kurā  iepazina velosipēdu vēsturi, izzināja Liepājas lomu velosipēdu rūpniecībā, kā arī detaļu ražošanā, iemācījās atpazīt velosipēdu emblēmas, kā arī iejutās velobraucēja lomā 19. gadsimtā. Iepazinās ar 19. gadsimta beigu un 20. gadsimta sākuma tērpu un aksesuāru piedāvājumu.

 

Skolēni atzinīgi novērtēja nodarbībā iegūtās zināšanas, kā arī iespēju redzēt tik daudz vēstures liecību.

 

 

Iespaidi, iepazīstoties ar izstādi Kabuki 歌舞伎. Japānas 19. gadsimta ukijo-e

 

2

 

22.septembrī Liepājas muzejā izstādi “Kabuki 歌舞伎. Japānas 19. gadsimta ukijo-e”, parādot kabuki teātra aktieru attēlojumu Latvijas Nacionālā mākslas muzeja kolekcijā esošajos Japānas Edo perioda krāsainajos kokgriezumos jeb ukijo-e, devās iepazīt un piedalīties muzejpedagoģijas nodarbībā ģimnāzijas 10. un 11. klases. Saistoši kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību jomā, kuras ietvaros 10. klases apgūst mācību priekšmetu “Kultūra un māksla”, pēc izstādes apmeklējuma veica lielisku papildinājumu savu kultūras pieredzes dienasgrāmatu izstrādes procesā. Savukātr 11. klases papildināja savas zināšanas ‘Mākslas darbs un skatītājs’ tēmas ietvaros, kurā iepazīst mākslas veidus, tehnikas un gleznu analīzes pamatprincipus. Lūk, jauniešu viedokļi pēc izstādes apmeklējuma:

 

Mani spilgtākie iespaidi ir par to, ka iespieda krāsas uz papīra ar koka trafaretiem un ka mākslas darbi galvenokārt atainoja ainas no izrādēm. Man arī likās, ka lielākajā daļā darbu izmantoja tumšākas krāsas. Man vēl joprojām mazliet jocīgi liekas, ka tēliem speciāli acis ir šķības un skatās dažādos virzienos. Man patika kostīmi, kas pārsvarā bij japāņu tautastērps. Kopumā mākslas darbi izstādē man patika un arī video palīdzēja saprast, kā darbi veidojušies un vairāk par kabuki teātri. Airisa 11.B

 

Par izstādi varu teikt tikai vienu - man patika. Tā kā man pašai patīk Āzijas māksla, es biju vēl lielākā sajūsmā. Bija aizraujoši, tas, ka varējām darboties arī paši. Anna  11.B

 

Iegūtā informācija noteikti paliks atmiņā, jo visu varēja labi saprast un tas bija kaut kas jauns. Mākslas darbu radīšanai izmantotā tehnika likās sarežģīta, interesanta, unikāla. Darbos man ļoti patika izmantotās krāsas, un tie lika iedziļināties detaļās, lai redzētu, cik tie precīzi izstrādāti. Kabuki teātris atšķiras no mūsdienu teātriem, jo tajā viss ir ļoti precīzi izstrādāts, tajā ir savi, īpatnēji noteikumi. Biju pārsteigta, ka šo teātra veidu vēl var redzēt mūsdienās, un domāju, ka, ja man būtu iespēja, es to apmeklētu. Linda 11.A

 

Šajā izstādē uzzināju ko jaunu par japāņu kultūru. Nemaz nevarēju iedomāties, ka izstāde redzētie darbi tiek veidoti ar izspiešanas tehniku. Arī tas, ka sievietes nemaz netika attēlotas, tikai to tēli un ideja. Tas likās nudien īpatnēji. Savukārt krāsu gamma man poti patika, jo tā nebija “izlecoša” un darbu es spēju pat labāk uztvert. Kopumā šī jauna pieredze ļāva paskatīties uz šo mākslas veidu no jauna skata punkta. Marta 11.A

 

Izstādi bija vērts apmeklēt, jo līdz šim neko daudz par japāņu mākslu nezināju. Es nenojautu, ka mākslas darbi netika uzgleznoti ar otu, bet gan to radīšanai tika izmantota īpaša ukijo-e grafikas tehnika. Interesanti liekas, ka šie mākslas darbi vispār ir nonākuši līdz mūsu muzejam. Man patika arī uzzināt vairāk par ukijo-e grafikas vēsturi, kā tā sasaistās ar kabuki teātri un Edo periodu Japānā, kura laikā šis grafikas stils kļuva populārs.

Man ļoti patika izstāde. Japāna liekas diezgan unikāla un interesanta. Teātris un aktieri ļoti atšķiras no Latvijas. Marks 11.D

 

It’s been fascinating to discover how this art is made. I felt like discovering a completely different culture. May be the history part of kabuki should have been described better. I loved the atmosphere inside the exhibition. Anna Colli 11. D

 

Manuprāt, Kabuki izstāde bija ļoti interesanta, jo nekas līdzīgs iepriekš nebija noticis, bija aizraujoši iepazīit daļiņu no citas kultūras. Bija neparasti apskatīt izstādi vēlreiz, no cita skatupunkta, jo vasarā tieši strādāju muzejā, kad notika šīs izstādes atklāšana. Lai veidotu kabuki koka griezumus, ir nepieciešama profesionalitāte un praktizēšanās. Ļoti ieinteresēja japāņu kultūra, it īpaši sadaļa, kur tika runāts par geišām. Viola Alise 11.D

 

 

10.D NAV VIENALDZĪGI

 

3

 

Pašā mācību gada sākumā, 13.septembrī, 10.d klasei bija iespēja apmeklēt Liepājas teātra izrādi “Vienaldzības gadsimts”, kas mūsdienu kontekstā ir ļoti aktuāla – klases biedru salidojums tiešsaistē.

Izrāde priecēja ar savu vizuālo risinājumu – katram tēlam savs “būris”, katrs savā pasaulē, bet tiecas būt kopā viens ar otru.

Izrāde nevienu neatstāja vienaldzīgu:

“Bija interesanti, pirmā daļa labāka par  otro. Otrajā tā šausmu daļa nebija vajadzīga.”

“Pirmā daļa bija ļoti laba un interesanta, manuprāt, labi parādīja dažādas cilvēka īpašības, kā izplatās baumas, strīdi, kā arī kā var priecāties un dalīties ar idejām.”

“Izrāde parādīja, ka mūsdienās internets  nav tā drošākā vieta, kur apspriest svarīgu informāciju, un, man šķiet, ka to vajag  apzināties ikvienam, lai neiedzīvotos liekās problēmās.”

“Otrā daļa parādīja, ka pasaulē vairs nav līdzjūtības, cilvēki nerūp viens otram. Sanāk, ka vienīgais, kuram nav vienalga, netiek brīvībā.”

Un kā ir ar Tevi? Kas izvēlies Tu būt? Upuris vai varmāka? Vai spēj NEbūt vienaldzīg

 

 

Izrāde “Vienaldzības gadsimts”

 

4

 

Šā gada 13. septembrī,  izmantojot projekta “Latvijas Skolas soma” atbalstu, 12.c klase apmeklēja Liepājas teātra izrādi  „Vienaldzības gadsimts”.

 

Bija tāda dīvaina sajūta- sēdēt pustukšā teātra zālē, atstatu vienam no otra.

 

Pārdomas pēc izrādes noskatīšanās:

  • Man šī izrāde ļoti patika no estētiskā aspekta. Stāstu īsti neuztvēru. Likās viss samudžinājies. Nejutu pēcgaršu.
  • Biju gaidījusi, ka būs citādāk. Brīžiem lika padomāt, ne tikai baudīt izrādi.
  • Man patika. Nebija ļoti jāiedziļinās, lai saprastu, izņemot beigas. Bet tomēr vajag pabeigt izrādi ar izmisumu!
  • Liek aizdomāties par to, ko publicē internetā. Patika, ka bija arī humors un žargons, ko tagad izmanto.
  • Mūsdienīgu problēmu izrāde. Ļoti reālistiska sajūta.
  • Prieks par aktieriem, ļoti laba aktierspēle. Manuprāt, tas bija ļoti grūts darbs. Ļoti mūsdienīga izrāde.
  • Izrādes doma – laba. Gaidīju vairāk pārmaiņas, notikumus, raksturus.

 

Jā, izrāde liek mums paskatīties pašiem uz sevi. Es esmu vienaldzīgs?

 

 

Bahs. Joprojām nepārspēts.

 

Koncertuzvedumā  12.oktobrī  Lielajā Dzintarā kā skatītāji piedalījās divas ģimnāzijas klases – 7.a un 7. b klase.

Viens no ievērojamākajiem komponistiem ne tikai savā laikā( Baroka periods ), bet visā mūzikas vēsturē. Rakstīdams praktiski visos sava laika mūzikas žanros. J. S. Bahs radīja sacerējumus ar nepārejošu nozīmi, jo prata ietvert tajos vispārcilvēciskākās vērtības ar nezūdošu jēgu. Tās pamatā ir Bahu dzimtas un visas sabiedrības koptā vācu tautas mūzika un luteriskais korālis, kas tieši tā pat nāca no tautas avotiem, bet papildināja to ar sava laika jauno dzīves un darba izjūtu.

 

Koncert uzvedumā bija skaisti deju priekšnesumi kopā ar Baha mūziku. Koncert izrādē dziedāja koris ‘”Intis”, kuru diriģēja Ilze Valce. Koncert izrādē bija apvienots klasiskais ar moderno. Ģitāru spēlēja Miks Akots. Paldies “Skolas somai” par iespēju apmeklēt šo koncertuzvedumu. (no skolēna darba mūzikas stundā pēc koncerta skatīšanās)

 

 

9.a izlaužas Ziedoņa istabā

 

5

 

Interaktīvu nodarbību ar izlaušanās elementiem 22.septembrī piedzīvoja 9.a klase fonda “Viegli” veidotajā I.Ziedoņa istabā.Galvenā nodarbības daļa bija veltīta padziļinātai Imanta Ziedoņa pasaku iepazīšanai no grāmatas “Blēņas un pasakas”, veicinot lasītprasmi un akcentējot rakstnieka vērtības. Skolēni veica dažādus savstarpēji saistītus uzdevumu virknējumus, kas attīsta caurviju prasmes - lasītprasmi, radošumu, sadarbību un līdzdalību. Izlaušanās spēles laikā skolēni šos uzdevumus veica trīs izlaušanās istabās, kuras balstītas uz trīs Imanta Ziedoņa pasakām. Nodarbība bija spraiga un iknteresanta, un, pat tiem, kam grāmatu lasīšana šķiet visai garlaicīga, tā patika un tika iegūtas vērtīgas atziņas.

 

 

Liepājas Muzejā

 

6

 

15 . septembrī desmito  klašu skolēni kultūras un mākslas mācību ietvaros devās uz Liepājas muzejā atklāto izstādi “Kabuki 歌舞伎. Japānas 19.gadsimta ukijo-e”. Mēs uzzinājām, ka kabuki ir tradicionālā japāņu teātra forma, kura radusies un attīstījusies Edo laikmetā (1603-1868), apvienojot dziedāšanu, mūziku, deju un drāmu.

 

Mēs vairāk uzzinājām par ukijo-e, kā tieši šīs grafikas veidā tiek radīta māksla no kabuki ainām. Mums bija iespēja pašiem veidot pārdomas par kādu no redzētajiem darbiem, pētīt darba nozīmi, nosaukumu, krāsas, ainu un tēlus.

 

Mums bija iespēja redzēt vienu no kabuki izrāžu ainām, kā arī ukijo-e tapšanas procesu.

 

Visi ieguvām lielisku pieredzi un jaunas zināšanas Japānas kultūrā, secinājām, ka Japānas kultūra krasi atšķiras no mūsējās. Interesanti bija klausīties un aplūkot citu tautas mākslu, darbus un ieražas. Patrīcija ,10.A

 

 

Kurzemes pilis izzinot

 

7

 

“Skolas somas ” ietvaros 12.d klase 15.oktobrī devās mācību ekskursijā un apmeklēja Jaunpils pili, kas ir viena no retajām viduslaiku pilīm, kas saglabājusi savu sākotnējo izskatu. Vēstures skolotāja skolēniem bija izvirzījusi galveno jautājumu: kas notika 1905. gadā šajā pilī? 

 

Jaunpils pils teritorijā ar skolēniem sarunājās gids, kas iepazīstināja ar tās likteni laiku griežos, akcentējot notikumus cauri septiņiem gadsimtiem līdz mūsdienām. Skolēnus īpaši ieinteresēja  dzīve viduslaikos, jo gide neslēpa melnās asociācijas ar tiem. Viņi guva arī atbildi uz izvirzīto jautājumu, ka revolucionāri naktī no 23. uz 24.decembri pili aizdedzināja un tā gājusi bojā, kas nepostīta bijusi vairāk nekā piecus gadsimtus. Jaunpils pils pārbūve  notikusi 1907.gadā un 2005.gadā tā iekļauta Eiropas kultūras mantojuma100 sakoptāko kultūras pieminekļu sarakstā Latvijā. Skolēnus sajūsmināja lielgabala šāviens ekskursijas noslēgumā.

 

Daudz vērtīga izziņas materiāla tika iegūts arī, viesojoties Jaunmoku, Durbes un Šlokenbekas pilīs.

 

Ekskursija bija lielisks tilts uz nākošo vēstures stundu, kurā redzētais tika sasaistīts ar mācāmo tematu un pārrunāts.

 

 

Tīklu parkā Līgatnē

 

8

 

Laiks, kad oktobris ar krāsotāja otu pārkrāso kokus un kad ārā vēl ir silti kā vasarā, noteikti ir vērts iegriezties Tīklu parkā Līgatnē. Mēs, Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas 9.d klase, izmantojot programmas Skolas somas atbalstu, piedalījāmies ļoti interesantā un izzinošā pasākumā, kura laikā iepazināmies ar Līgatnes industriālo mantojumu, uzzinot gan par ļaužu sadzīvi, gan par rūpniecības attīstību šajā Latvijas skaistajā vietā. Nodarbībā vadītājs interaktīvi iepazīstināja ar visu to, kas šajā pilsētā noticis. Pēc tam notika spēle, kuras laikā vajadzēja komandām izpildīt uzdevumus, tādējādi padziļinot un paplašinot redzesloku.

 

Pēc interaktīvās nodarbības notika izzinošs pārgājiens gar straujākās Latvijas upes krastiem, kas bija gan zemi, gan augsti, un tas prasīja klases saliedēšanos, lai palīdzētu tiem, kas tik ātri uz priekšu netika, jo bija jāpārvar gan stāvi kāpumi, gan pamatīgas nogāzes, kuru šķērsošanu apgrūtināja dabiskie šķēršļi: koki, dubļi, graviņas. Protams, papildu elements ir atrašanās dabas bagātīgajā daudzveidībā, kas sastopama Gaujas Nacionālā parka teritorijā. Tādējādi iespējams papildināt arī zināšanas dabas zinībās, veicot uzdevumus bioloģijā, kā arī ģeogrāfijā.

 

Paldies Zeit komandai par sagādāto iespēju saturīgi pavadīt brīnišķīgo dienu lapu zelta pielietajā Līgatnē!

 

 

Pretī zelta rudenim Turaidā

 

9

 

14.oktobrī 7.b klase devas ekskursijā uz Siguldu, lai iepazītu ievērojamākās vietas un izbaudītu zelta rudeni.

 

Īpašais ceļojuma mērķis bija iepazīties ar Turaidas pili, kas ir viena no senākajām mūsdienās apskatāmajām viduslaiku pilīm Latvijā. Interesantie stāsti par Turaidas Rozi, Kaupo, 

 

Tā kā vēstures stundās tiek runāts par arheoloģiju, tad īpaša uzmanība Turaidas pilī tika veltīta arheoloģijas stendu izpētei.

 

Skolēni atzina, ka savām acīm redzētais daudz vairāk palīdz izprast konkrēto laika posmu Latvijas vēsture. Paldies Latvijas Skolas somai!

 

Kopā izzināt ir daudz interesantāk, un ekskursijas laikā arī dažādās sportiskās aktivitātes vienoja un saliedēja klases kolektīvu.

 

 

9.b klase iepazīst Vecrīgas kultūrvēsturisko mantojumu

 

10

 

Brauciens uz Rīgu 9.b klasei kļuvis par tradīciju, jo trešo gadu pēc kārtas baudām un iepazīstam interesantas lietas un vietas galvaspilsētā un tās apkārtnē.

 

Šogad no paša rīta bijām spiesti iedarbināt savas “pelēkās šūniņas” Swedban centrālajā ēkā izlaušanās istabā. Pielietojām prasmi sadarboties komandā vai uzņemties līdera lomu, lai varētu atrisināt dažādus ar finanšu pārvaldību sasitītus uzdevumus. Izrādījās, ka tas nemaz nav tik viegli.

 

Pēc tam mūsu ceļš veda pāri Daugavai uz Rīgas pašu sirdi – Vecrīgu. Tā ir tik vilinoša ar savām mazām ieliņām, krāsainām ēkām un lielveikaliem. Vislabākais veids kā iepazīt pilsētu – staigāt un vērot. Izmantojām biedrības “Cita Rīga” piedāvāto orientēšanās spēli “Pirmais Rīgā”. Lasījām telefonā dažādus uzvedinošus jautājumus un centāmies atrast 11 norādītos objektus. Kāda grupiņa bija spiesta apiet Vecrīgai vairākus riņķus, kamēr izdevās atrast visus objektus. Lai arī pasākums bija izglītojošs, tas netraucēja baudīt ekskursijas priekus un skaistos skatus.

 

Paldies Latvijas siltajam rudenim, kas ļāva iepazīt skaisto galvaspilsētu, un “Skolas somai” par finansiālo atbalstu!

 

 

Ar “Skolas somu” Bauskā

 

11

 

7.c klases pirmā ekskursija kā ģimnāzistiem notika 14.oktobrī. Izbraucām agrā rīta stundā, bet nogurums neņēma virsroku – mūsu prieks bija labi sadzirdams tuvējā apkārtnē.

 

Klases pirmais apskates objekts bija Bauskas pils. Kad ieradāmies Bauskā, jau bija sācis līt. Diemžēl lietus mūs pavadīja visu atlikušo dienu. Bauskas pilī klasi sadalīja divās grupās. Viena devās pils ekskursijā, taču otra spēlēt senās spēles. Skolēniem patika spēle ar stikla lodītēm, kuru viduslaikos parasti spēlēja mūķenes vai jaunas dāmas, kad bija garlaikotas. Interesantas šķita senlaiku gultas, jo tās bija tik maziņas, izrādās, ka cilvēki kādreiz gulējuši sēdus pozīcijā. Bija skolēni, kuriem ļoti patika seno laiku mode un ģērbšanās stils. Vēl uzzinājām, ka gaļu karināja pie griestiem, lai mājdzīvnieki nenozagtu. Vēl bija daudz jautājumu, uz kuriem tika izsmeļoši atbildēts.

 

Tad devāmies uz Bauskas motormuzeju, tur bija krāšņi automobiļi, par kuriem ļoti aizrautīgi un interesanti stāstīja gids. Sākot ar vienkāršiem un beidzot ar ekskluzīviem auto, ar kuriem varēja pārvietoties tikai ļoti svarīgi cilvēki.

 

Kad bijām izēduši Bauskas ēdnīcu “Rātslaukums”, tad devāmies uz Tērvetes Tarzānu. Tur pārbaudījām savu drosmi un izturību, jo lietus klātbūtne jau tā sarežģītās trases padarīja vēl grūtāk iekarojamas. Bet lielais prieks par pavadīto laiku bija spēcīgāks par izmirkušajām drēbēm.

 

 

Mākslas pasauli izzinot

 

12

 

 

Oktobrī un decembrī kultūras pamatu, vēstures, filozofijas un literatūras skolotāju mudināti daļa 10. – 12.klašu skolēnu (97 skolēni) apmeklēja Liepājas muzeja izstādi – muzejpedagoģijas nodarbību “Dzīvās gleznas.Simbolims.” Muzeja darbinieču sagatavotais stāstījums par simbolismu un to, ko varēs redzēt izstādē, sēžot ērtos pufos, ierosināja jauniešus būt vērīgiem. Un apmēram pusstundu garais digitālais piedzīvojums, kurā atdzīvojās latviešu vecmeistaru Jaņa Rozentāla, Vilhelma Purvīša, Johana Valtera, Pētera Kalves, Rūdolfa Pērles u.c. autoru darbi, skanot pianista Andreja Osokina ieskaņotajām melodijām katram mākslas darbam un visam priekšnesumam kopumā, interpretējot triju izcilo latviešu simbolisma laika komponistu – Jāzepa Vītola, Emīla Dārziņa un Jāņa Mediņa darbus. Unikālo skaņu celiņu papildināja Edvarta Virzas, Fallija un Zemgaliešu Birutas dzeja, ko ierunājuši aktieri Sandra Kļaviņa, Voldemārs Šoriņš un Jēkabs Reinis.

 

Sarunās mācību stundās pēc izstādes visi jaunieši atzina, ka kaut tādu darbu kolāžu būtu vairāk. Tas ieineteresē, ļauj izdzīvot, izbaudīt.

 

 

Ceļojums viduslaikos

 

13

 

15.oktobrī Liepājas Valsts 1.ģimnāzijas 10.c klases skolēni apmeklēja Jaunpils pils piedāvāto programmu “Atslēgas glabātāja”. Skolēni iepazina bruņinieku pils vēsturi, iekšējās kārtības ruļļus, viduslaiku paražas, sadzīves notikumus un audzināšanas metodes. Pils pagrabā skolēniem bija iespēja ņemt rokās viduslaiku ieročus. Ekskursijas noslēgumā šāva zviedru lielgabals.

 

Mākslā skolēni ekskursijas laikā gūto pieredzi un zināšanas par viduslaikiem noteikti varēs izmantot mācību procesā literatūrā, vēsturē un mākslā.

 

 

Citāda literatūras stunda

 

14

 

15.oktobrī notika 9.c un 9.d klases skolēnu tikšanās ar rakstnieku, dramaturgu un aktieri Ēriku Vilsonu. Tikšanās iemesls bija Aleksandra Čaka dzeja, uzmanību veltot Mūžības skartajiem.Saruna, protams, izvērtās ne tikai par poēmu, bet arī par dzīvi, jo skolēniem ir apmēram tikpat gadu, cik toreiz bija strēlniekiem, kas gāja cīņā par savu zemi.

 

Ērikam Vilsonam ir spēja noburt ar balsi, kas ļauj iejusties kauju ainās, liekot arī domāt par dzejnieka tekstā pausto domu. Atsauksmēs ne velti skolēni rakstīja, ka pārsteigusi šī spēja pārņemt publiku savā varā. Dzeja, protams, nav no vieglākajiem žanriem, ko skolēniem klausīties, bet šoreiz tas viss rezultējās priekšnesumā, kas paņēma savā varā un lika domāt. Lika domāt par sevi un valsti, par tiem, kas krita strēlnieku rindās 1. pasaules kara laikā.

 

 

Liepājas teātra izrādi apmeklējot

 

15

 

11.b klase  22.septembrī apmeklējām Liepājas teātra izrādi “Malыš”.

Izrāde atspoguļo 40. gadu notikumus un emocijas otrā pasaules kara laikā Sibīrijā.

Pārrunājot redzēto, daloties ar iespaidiem klases lokā kopā ar mūsu skolas drāmas un teātra skolotāju Sandru Okuņevu, secinājām, ka iespaidi par redzēto izrādi bija ļoti dažādi. Gan sentimentāli, gan pozitīvi, kā arī dažbrīd neizprotami. Neskatoties uz to, klase novērtēja šo brīnišķīgo un kulturāli nozīmīgo iespēju apmeklēt teātra izrādi “Skolas soma” projekta ietvaros.

 

 

Ilgi gaidītā Liepājas teātra izrāde "Pilnīgi svešinieki"

 

16

 

12.b klases skolēni sadarbībā ar projektu “Skolas soma” izrādi “Pilnīgi svešinieki” plānoja apmeklēt jau pavasarī, taču karantīnas dēļ pasākumu atcēla. Tāpēc 29.oktobra atkārtotā izrāde tika ļoti gaidīta.

 

Man šī izrāde ļoti patika. Tā bija moderna, jo telpa, kurā aktieri tēloja bija viscaur baltā krāsā, arī mēbeles bija diezgan vienkāršas. Šīs divas lietas piedod tādu modernu noskaņu, jo arvien vairāk mājokļos ir šis minimālisms un vienkāršums, kas šobrīd ir aktuāli, vēl noskaņu piešķīra tas, ka aktieri bija solīdi saģērbušies. Bija dzirdami daži vulgārismi, kas lika apzināties, ka šādi runā katrā draugu grupā un tas jau ir kļuvis normāli, bet pats galvenais - spēle ar telefoniem! Visiem taču ir skaidrs, ka no telefoniem ir grūti atrauties, bet kas slēpjas tajā iekšā? Bija interesanti no malas pavērot pieaugušo cilvēku reakcijas uz dažādiem atgadījumiem, protams, daudzas bija paredzamas. Izrādes beigās visi devās pa mājām - it kā viss būtu kārtībā - nekādas domstarpības nebūtu bijušas. Pēc izrādes domāju, ko tas varētu nozīmēt un sapratu! Pārsvarā visi cilvēki nevēlas risināt konfliktus, lai neizraisītu sekojošas, nepatīkamas darbību sekas par sliktu sev un arī apkārtējiem, tāpēc labāk vienkārši visu "nospiest" un aizmirst par to. (Adelīna 12.b)

 

 

E – teātra izrāde “Skolotājs!”

 

17

 

2019. gada decembra nogalē 12.klašu skolēniem bija iespēja pirmo reizi noskatīties E – teātra izrādi “Skolotājs!”.

 

Skolas dzīve ir tēma, ar kuru pandēmijas laikā saskārās ikviens, kam mājas pārvērtās ne tikai neklātienes birojā, bet arī pilna laika mācību iestādē. Dopaņa galvenais varonis pie savas izlaiduma klases ik dienu dodas ar "baļķi krūtīs", jo šai arēnā cīņa notiek uz dzīvību un nāvi vārda tiešā nozīmē. Ja pirmajā skolas dienā visi pirmklasnieki izskatās pēc eņģeļiem, kāpēc desmit gadus vēlāk viņi pārvēršas par dzīvniekiem, ko vada instinkti? Tāda ir evolūcijas mīkla, ko spiests risināt Skolotājs.


Kādas ir sajūtas 12.klases skolēnam, noskatoties šo izrādi?

  • Izrāde, protams, lika aizdomāties par skolotāja darba, tā teikt, "aizkulisēm". Es domāju, ka mans viedoklis par izrādi mainītos, ja es būtu to redzējusi klātienē, jo caur ekrānu es šo izrādi tā patiesi līdz galam nesajutu. Lai gan Uldis Anže nav mans mīļākais aktieris (ha-ha), man liekas, ka viņš ļoti labi parādīja skolotāja emocijas un pārdzīvojumus.
  • Man patika, bija interesanti pavērot skolas procesu no otras puses, pat ja šis stāsts bija ļoti traks, man šķiet, ka dažas lietas var attiecināt arī uz mums. Nodurtie skatieni, salīkušās muguras, skolotājs runā kā ar tukšumu. Bija interesanti par to aizdomāties.
  • Man ši izrāde patika, man tā lika aizdomāties par mūsdienu problēmām un to, kādi cilvēki ir tagad. Pēc izrādes noskatīšanās es aizdomājos par visu, kas notiek apkārt un par savu attieksmi pret cilvēkiem.
  • Man šķiet, ka aktieris Uldis Anže bija ļoti piemērots šai lomai. Man patika viņa runas veids un tembrs. Domājot par stāstu kopumā, es domāju, ka tam ir daudz vērtību, redzēju citādāku skolotāja amata pusi. Skatoties šo izrādi, atzīšu, ka man bija diezgan pagrūti koncentrēties un iedziļināties. Varbūt tāpēc, ka neesmu pieradusi skatīties izrādi tieši šādā veidā.
  • Īpaši domas neraisījās, bet izrāde patika. Nekad nav paticis Uldis Anže, lai arī neesmu redzējusi nevienu viņa izrādi (man viņš asociējas ar “Ugunsgrēka” Česlavu). Es tikai iedomājos par to, ka, redzot, kā mani klasesbiedri un skolasbiedri bieži vien izturas pret skolotājiem, nav brīnums, ka galvenais varonis izvēlējās viņus nošaut.

 

 

Koncertprogramma “Deja, mūzika un balets cauri gadsimtiem”

 

18

 

Mikus Abaroņins koncertprogrammas tiešsaiste 17.decembrī mūzikas stundas 7.d un 7.b klase “Deja, mūzika un balets cauri gadsimtiem”.

 

Piedalās Mikus Abaroniņš , Arta Abaroniņa (čells), Elvīra Tēberga (dejotāja).

 

Ceļojums laikā: no viduslaikiem līdz populārai mūzikai 20.gs. Mūziķu stāstījums un priekšnesumi rosināja domāt par viduslaikiem, rodot atbildes uz daudziem jautājumiem:

  • Vēlajos viduslaikos arhitektūrā valdīja gotiskais stils, bet mūzikā daudzbalsība.
  • Daudzbalsīga dziesma (gan ar laicīgu, gan ar garīgu tekstu).
  • Kā dejoja viduslaikos?
  • Gan bruņinieku pilīs, gan vienkāršās tautas svētkos skanēja deju melodijas un dažādu instrumentu spēle.
  • Viduslaiku periodā izveidojās mūzikas notācija (mūzikas pieraksts).
  • Nošu līnijkopu un nosaukumus lieto kopš 11.gadsimta, bet ritmu pierakstīt iemācijās tikai vēlajos viduslaikos.
  • Kāpēc renesansi dēvē par vokālās polifonijas ziedu laikiem?
  • Baroka laika mūzika 17.gs. un 18.gs. pirmā puse. Cildināja galmu un baznīcu.
  • Franču baletu, klavesīna skaņdarbi, porcelāna greznumlietiņas, graciozas mēbeles, tērpu mežģīnes.
  • Radās jauns žanrs – opera.
  • Attīstījās instrumentālmūzika.
  • Kas bija galvenie mākslas darbu pasūtītāji un patērētāji baroka laikmetā?
  • Kāpēc menuetu sauca par karaļu deju un visu deju karali?
  • Johans Sebastians Bahs?
  • Klasiciskais simfoniskais orķestris?
  • Vīnes klasiciskās skolas pārstāvji? (Jozefs Haidns, Volfgangs Amadejs Mocarts, Ludvigs van Bethovens)
  • Kas ir īpaši  raksturīgs romantisma māklai?

 

Šī bija ļoti plaša apjoma kncertprogramma ar jautājumiem un atbildēm. Pēc skolēnu aptaujas rezultātiem : zināšanas mūzikā paplašinājās. Varēsim iegūto info turpmāk izmantot mūzikas stundās.

 

 

Izrādi “Irānas konference” skatoties

 

19

 

Decembrī 11.a un 11.d klasei tika dota īpaša iespēja – skatīties “Spēlmaņu nakts” digitālo Gada izrādi “Irānas konference”. Izrāde veidota digitālā versijā, tās skatīšanās prasīja koncentrēšanos, un viedokļi par šo izrādi bija ļoti dažādi:

  • Šī izrāde bija kaut kas jauns un neredzēts, taču tēma mani pārāk nesaistīja, bija grūti saprast domu. Tas, kas man patika bija aktieru patiesums, izsakot savus viedokļus un uzklausot arī citus, un tas, ka nelikās, ka šī izrāde ir iestudēta. Noteikti dzīvajā būtu daudz interesantāk noskatīties izrādi par šādu tēmu.
  • Sapratu to tā, ka visumā cilvēks ir maza niecīga daļa un neko ievērojamu mēs paši šajā pasaulē mainīt nevaram. Taču dzīvē ir viens galvenais uzdevums - atrast sev partneri, lai radītu nākamo paaudzi un dotu dzīvību citiem. Lai pasaule neizmirst un notiek attīstība.
  • Mani šī izrāde īsti neuzrunāja, bet jau atkārtoti sapratu, ka katram no mums ir savs viedoklis un skatījums uz lietām, kuru katrs no mums redz no sava aspekta, piemēram, filozofiski, zinātniski, iesaistītu dzejā vai sasaista to ar ticību kam augstākam.
  • Visspilgtāk atceros Ineses Kučinskas teikto, ka cilvēki Irānā ir patiesi laimīgi, citādāk laimīgi kā mēs, jo viņi pieņem to, kas ir, un neprasa vairāk.
  • Izrāde mani nesaistīja. Bija stāstīts par aktuālām tēmām, taču ne par lietām, par kurām agrāk būtu interesējusies un iedziļinājusies. Manu uzmanību piesaistīja izrādes beigas, kad beidzot tiešām spēju ieklausīties un padomāt. Es tomēr labprātāk izvēlot teātra izrādes klātienē.
  • Izrāde bija savādāka, kā visas ,bet īsti ne manā gaumē. Saprotu, ka katram no mums ir savs viedoklis un ir grūti piekāpties citam viedoklim, jo domā, ka tikai tev ir taisnība. Mēs katras redzam lietas no malas savādāk, jo katram ir sava pieredze un saprašana par lietām, tāpēc viedokļi bieži vien nesakrīt, tāpat arī šajā izrādē.
  • Izrāde bija diezgan interesanta, dziļa un dažos brīžos pat neloģiska (visbiežāk :D). Izrādē tika parādīti neiespējami daudzi skatījumi uz vienu lietu. Brīnišķīgi parādīts, ka viedokļi  var būt līdzīgi, pilnīgi pretēji  un, ka tas, kas mums liekās pilnīgi absurds, citam var likties pilnībā loģisks un apskaidrojams. Domāju, ka tieši tāda bija izrādes jēga – saprast, ka mēs katrs izsakāmies savādāk. Lai arī izrāde ir par reliģiju un pavisam dažādiem skatijumiem uz dzīvi dažādās valstīs, es to saskatu kā ideālu veidu parādīt to, ka katram no mums ir savs viedoklis. Tika parādīta iekšējā cīņa ar viedokli, kas rodas no jūtām – gadijums,kur Astere vadīja savu viedokli pret Gustavu ļoti naidīgi, tikai tāpēc, ka, neilgi pirms tam, viņi bija precējušies. Iespējams, izrādi līdz galam nesapratu, dažviet likās garlaicīgi, bet kopumā bija patīkami skatīties.
  • Šī izrāde bija neierasta, jo, pirmkārt, es to skatījos tiešsaistē, otrkārt, izrāde pati tika veidota kā ZOOM konference, kas bija interesanti. Šādā veidā veidotas izrādes man īpaši nepatīk, jo nevar izjust visas emocijas, publikas satraukumu un aktiera prieku darboties ar publiku.

Lai gan no sākuma šķita, ka izrāde ir ļoti neinteresanta, bet beigās, ieklausoties katra teiktajā, ir iespēja aizdomāties par dažādām problēmām un dzīvi vispārīgi.

  • Citāti, kas paliks atmiņā - "Atdot nozīmē pieņemt", "Mums ikkatram ir noslēpums", "Viss notiek tad, kad tam ir jānotiek", "Mēs visi atrodamies vienā laivā", "Visam ir sava vieta", "Vienīgā brīvība ir brīvība pašam no sevis".
  • Es izrādi skatījos kopā ar mammu, viņa atzina, ka izrāde tiešām lika aizdomāties, nevarēja gan izskaidrot par ko. Es priecājos, ka mums bija tāda iespēja atkal noskatīties kādu teātra izrādi un piespiest sevi padomāt par kaut ko vairāk kā tikai skola, mājas, ēdiens, miegs. No sākuma tiešām bija diezgan grūti saprast, kas notiek izrādē, tomēr Artūram Skrastiņam sākot runāt, jau kļuva interesanti. Katra cilvēka viedoklis, manuprāt, bija dažāda veida galējību atspoguļojums, tāpēc nevaru pilnībā piekrist nevienam no tiem, taču es izbaudīju vērot konferences dalībnieku savstarpējo komunikāciju.

Literatūras stundās diskusijas raisījās visai skaļas. 2.mācību pusgadā par to tiks runāts arī vēstures un filozofijas stundās.

 

 

Koncertceļojums “Ziemassvētki apkārt pasaulei”

 

20

 

 

7.a un 8.b klasei pirmā semestra noslēgumā  bija lieliska iespēja doties ceļojumā  “Ziemassvētki apkārt pasaulei” tiešsaistes formātā, lai iepazītu citu valstu Ziemassvētku tradīcijas un klausītos brīnišķīgo Ziemassvētku mūziku, dziedātu kopā ar Artu un Miku Abaroniņiem un Dāvi Bindemani.

 

Ceļojums sākās mājās, Latvijā, skanot ziemas saulgriežu dziesmai “Sidrabiņa lietiņš lija”, Vācijā noklausījāmies Franča Šuberta pasaulslaveno “Ave Maria”, kaimiņvalstī Krievijā dzirdējām fragmentus no Pētera Čaikovska baleta “Riekstkodis”, ļāvāmies Vīnes valša valdzinājumam krāšņajās Vīnes pilīs Austrijā, skanot melodijām no kinofilmas “Harijs Poters” un “Last Christmas”, apmeklējām Angliju, nonācām Amerikā, kura lepojas ar visplašāko Ziemassvētku dziesmu piedāvājumu pasaulē un, “Zvaniņam skanot”,  atgriezāmies mājās, Latvijā.

 

Runājot par tradīcijām, uzzinājām, ka eglītes un eglītes pušķošanas tradīcija iesākās Vācijā, ka Krievijā padomju laikos Ziemassvētki bija aizliegti, tāpēc plašāk tiek svinēts Jaunais gads, gaidot ciemos Salatēti un Sniegbaltīti, Austrijā labos bērnus sveic Svētais Nikolauss ar saldumiem un  nerātnie dabū pērienu no ļaunā tēla Krampusa, Japānā Ziemassvētkos mielojas ar jau iepriekš ātrās ēdināšanas restorānā “KFC” pasūtītajām vistiņām, lai cik jocīgi tas izklausās, Amerikā svētku galdā liek  tītara cepeti ar dzērveņu mērci un, protams, vēl citas interesantas lietas.

 

Ziemassvētku dziesmas, melodijas un tradīcijas bija pārdomātas, saskaņotas, sirsnīgas un palīdzēja uzburt Ziemassvētku noskaņu. Paldies video veidotājiem!